Content voor Ingelogde Gebruikers
Tekstschrijven-sociale-media-twente

Het effect van zichtbaar zijn

Af en toe denk ik wel eens: worden mensen nog niet een keer moe van me als ze me wéér voorbij zien komen op social media? En als ik vervolgens met iemand het heb over een bepaald bericht en degene zegt: “Oh, dat heb ik niet gezien.” dan ben ik wel eens verbaasd. Wanneer post je te veel, wanneer post je te weinig? En wanneer word je gezien?

Jerry’s idee

“Vroegah” was het makkelijk. Postte je als eerste, dan werd je als eerste getoond in de tijdlijn. De laatste jaren worden er zoveel berichten geplaatst op de socials, meer dan mensen op een dag kunnen lezen. Jerry Zuckerberg vond dat de gebruikers van zijn sociale media dan wel eens content konden missen die ze interessant vinden. Het algoritme werd ingezet. Dat bepaalt welke gebruikers welke berichten te zien krijgen op sociale media. Je herkent het vast wel.  Ben je net als ik geïnteresseerd in fietsen, dan krijg je alleen maar berichten over fietsen. Op Facebook en Insta, gesponsorde berichten èn advertenties. Alsof er in het leven niets meer bestaat dan fietsen.

Liefmans on the rocks

Soms is het bijna eng. Zo zat ik pas op een zonnig terras in Limburg en stuurde een foto per Whatsapp van een heerlijk glaasje Liefmans on the rocks naar een vriendin. Alleen een foto, géén tekst. En even later komt Liefmans met een gesponsord bericht voorbij op mijn tijdlijn op Facebook. Afijn, big brother is watching you, maar ik laat het ook gebeuren. Vind ik niet erg, want als ik het niet doe, ben ik niet zichtbaar. En daar draait het wel om als ik mezelf wil verkopen.

Niet zien = niet leren kennen

Sinds een jaar plaats ik iedere week een #grammado op LinkedIn. Dat is uit een lolletje ontstaan. Grammado staat voor grammaticale donderdag. Ik deel een weetje over de Nederlandse taal, dingen die vaak fout geschreven worden. Het heeft indirect met mijn vak als tekstschrijver te maken, hoor. Maar ik ben geen neerlandicus, verre van dat. Ik maak ook taalvouten. Maar met grammado ben ik wel zichtbaar. Die #grammado plaats ik sinds kort ook op Facebook en Instagram. Voor deze twee sociale media heb ik een bedrijfsaccount aangemaakt. Het valt me wel op dat op die zakelijke pagina’s minder gereageerd wordt dan op mijn privé-pagina’s. Klaarblijkelijk vinden mensen het toch leuker dat ze je kop voorbij zien komen dan een statische foto van alleen maar een object. Logisch, want dat vind ik zelf ook leuker. En het tweede logische is dat ik op mijn zakelijke pagina’s minder volgers heb dan op mijn privé-pagina’s. Werk aan de winkel voor mij dus nog.

Als mensen je niet zien, kunnen ze je niet leren kennen en niet voor je kiezen. Voor iedereen die ook meer zichtbaar wil zijn, hier een paar tips:

Welke kanalen

Je kunt onmogelijk jezelf goed profileren op alle kanalen. Kies. Als je kiest voor 1 kanaal heeft dat 100% jouw focus. Kies je er 5, dan krijgt ieder kanaal 20% van jouw aandacht. Die keuze hangt af van het product of dienst die je wilt laten zien. En ook waar jij je prettig bij voelt. Heb je bijvoorbeeld geen goed gevoel bij TikTok zoek dat medium dan niet op. Je moet er plezier in hebben als je iets post. Op een of andere manier pikken de lezers dat ook op. Toch is het ook wel goed om buiten je comfortzone te treden. Gewoon uitproberen en kijken wat er gebeurt.

Content

Bepaal je doelgroep en schrijf daarvoor. Maak content die interessant voor hen is. Wees authentiek. Je bent uniek en laat dat zien. Tuurlijk: het onderwerp dat je aansnijdt, is al honderden keren vermeld op internet, maar niet zoals jij het beleeft en beschrijft. Geef er een persoonlijke draai aan en de lezers leren jou kennen en waarderen. Gun je lezers een kijkje in de keuken en blijf bij jezelf. Mensen die je posts interessant vinden, tippen anderen en zo wordt jouw bereik groter en krijg je meer fans.

Promoot jezelf

Als je net op Instagram zit, heb je niet meteen veel volgers. Mensen moeten het wel weten, hè? Vermeld dat dan ook op je andere sociale media zodat iedereen op de hoogte is. Dat geldt ook voor je website. Er zijn maar weinigen die spontaan op je website terecht komen. Schrijf je een blog of een nieuwsitem, link deze dan door op je sociale media. Google is er trouwens ook gek op. Je website wordt daardoor interessanter en hoger in de Google ranking geplaatst. Vergeet niet de sociale media icoontjes op je website èn in je e-mailhandtekening te plaatsen.

Let’s connect

Bouw online relaties op. Kijk niet alleen naar jezelf maar ook naar anderen. Reageer op hun berichten, like en deel ze. Je helpt daarmee anderen hun zichtbaarheid te vergroten en zij zullen jou weer helpen. Door de interactie aan te gaan, bouw je aan je netwerk. Zo help je elkaar verder. Zie je bijvoorbeeld op LinkedIn dat iemand je profiel bezocht heeft, stuur dan een verzoek om te linken. Vergeet dan vooral niet om er een persoonlijk verhaaltje bij te zetten. Op die manier kun je al meteen laten zien wie je bent en wat je doet. En nee, niet iedereen waardeert dat, maar de meesten wel.

Persoonlijke touch

Mensen doen toch altijd zaken met mensen. Als ze een klik met je hebben, vertrouwen ze je eerder. Als je de gemeenschappelijkheid oproept in een bericht onthouden mensen je beter. Laat maar zien waarmee je bezig bent en wat je ervan vindt. Het is natuurlijk wel makkelijker om een tadáááá-bericht te plaatsen als er iets moois gebeurd is dan wanneer er iets minder moois is gebeurd. Wees mens. Als het ruk is, mag je het ook best laten weten. Eerlijk gezegd, ben ik daar zelf ook niet zo heel goed in. Misschien een leermomentje voor mij.

En toen

Zichtbaar zijn, is voor mijn werk belangrijk. Mensen zien me voorbij komen en reageren. Ook onbekenden. En dat is mooi en juist de bedoeling. Connecten is the thing. Dus ik connect er op los. Dàt in combinatie met posten levert een hoop zichtbaarheid op en dat is weer goed voor de business. Probeer het zelf ook maar eens. Niet na 3 weken denken: er gebeurt niets. Het komt vanzelf. Gewoon doen en volhouden!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven