Het klinkt dramatischer dan dat het in werkelijkheid is. Wat ik wil melden is dat…
Voor jou: gratis tips om je eigen websiteteksten te schrijven
Hoe begin ik, wat vertel ik en hèb ik wel wat te vertellen? Vragen die vaak in je opkomen wanneer je besloten hebt om een website te maken, te laten maken of als je de boel weer eens flink onder handen wilt nemen. Regelmatig wordt mij gevraagd om even over de schouder mee te kijken wanneer iemand de teksten voor zijn of haar website heeft geschreven. En natuurlijk heb ik daar altijd iets over op te merken. Laten we eerlijk zijn: jij verkoopt meubels of je bent lifestylecoach. Dat vind je leuk en daar ben je goed in. In het schrijven of herschrijven van je websiteteksten heb je vaak niet zo veel lol of het verdwijnt onder aan de to-do-list en daar blijft het staan. Een writer’s block ontstaat al vaak voordat er überhaupt nog maar aan schrijven wordt gedacht. Dat is best lastig, zeker als schrijven niet je hobby is.
Voorop staat: jij weet als geen ander wat je verkoopt, welke dienst je aanbiedt en wat je wilt vertellen. En zo kun je ook beginnen met je websiteteksten: als jij op een verjaardag of een netwerkborrel bent wat zeg je dan wat je doet? Zet dat eens op papier, schrijf daarbij waarom je het doet maar ook meteen wat de lezer van jou mag verwachten als hij bij jou iets koopt of een dienst afneemt. Voor je gevoel ziet het er misschien een beetje gek uit, maar van daaruit kun je prima beginnen. Dat gaat je binnenkomer worden. Daarna maak je blokken tekst met de producten of diensten die je aanbiedt. Daarmee heb je al een basis voor je website.
Op de homepage moet direct duidelijk worden wat je doet. De meningen zijn daarover verdeeld, maar de bezoeker aan je website heeft weinig tijd en hij wil meteen zien of hij goed zit:
- Draai niet om de hete brij heen en maak er geen ellenlang romantisch verhaal van. Een kort en bondig tekstje van een paar zinnetjes is voldoende. Begin met een teaser zodat je lezer weet: hier word ik geholpen. Ben je lifestylecoach dan is jouw lezer er niet bij gebaat dat je begint met: hallo, ik ben Daisy, fijn dat je op mijn website terecht gekomen bent en twee jaar geleden heb ik mijn opleiding tot lifestylecoach afgerond. Nee, die persoon wil lezen dat jij hem of haar gaat helpen fit en vitaal te worden. Hij wil het gevoel krijgen van: ohja! Dat wil ik en nu meteen. Beter is dan: Je bent op zoek naar iemand die je inspireert en motiveert zodat je weer fit & vitaal wordt?
- Spreek een belofte uit en kom die altijd na. Laat dat op je website zien. Het maakt je sterker en daadkrachtiger. Op mijn website bijvoorbeeld beloof ik dat mensen die met mij in zee gaan altijd op persoonlijk contact kunnen rekenen, 100% transparantie en dat ik altijd doe wat ik zeg. Natuurlijk moet je wel vertellen wat je ook na kunt komen, anders werkt het averechts.
- Verplaats je dus in die lezer. Bedenk wat je zelf zou willen lezen als je als klant op jouw website terecht zou komen. Vraag eens aan, bijvoorbeeld een familielid of goede vriend wat hij of zij zou willen lezen. Op welke hulpvraag willen zij meteen antwoord als ze op jouw website terecht komen?
- Je spreekt je lezer aan alsof je tegen hem praat. Begin dan niet te algemeen, maar begin met ‘je’, ‘jij’ of ‘u’. Je bent hier aan het juiste adres als je hulp zoekt is aansprekender dan Als je hulp zoekt, ben je hier aan het juiste adres. Zelf gebruik ik nooit meer ‘u’, maar als jouw doelgroep in een wat oudere leeftijdscategorie zit, kun je dat natuurlijk prima blijven doen. Ook hier weer geldt: hoe wil je lezer aangesproken worden. Ken je doelgroep.
- Een tabblad op je website over jezelf is onmisbaar. Maak een leuk aansprekend verhaal, vertel waarom je doet wat je doet en geef een klein kijkje in de privé-leven. Dit mag in tegenstelling tot de intro best romantisch zijn. Dat vinden mensen leuk en dat maakt jouw als persoon warm. Oh ja, altijd een fotootje erbij plaatsen. Mensen kijken graag naar mensen: van CEO tot postbezorger, menselijke nieuwsgierigheid maakt geen onderscheid. Bij een grotere organisatie is dat misschien wat lastiger, maar neem de lezer mee naar je roots.
- Hou je website levendig door een nieuws- of blogpagina toe te voegen. Schrijf periodiek een blog of een nieuwtje. Dat kan over van alles gaan: een nieuwe dienst of product, een belangrijke wijziging vanuit de actualiteit in jouw bedrijfsvoering of een mooie casus over een opdracht die je net afgerond hebt. Delen, delen, delen op je sociale media: Google is er gek op en het trekt weer bezoekers naar je website.
En de laatste tip: plannen, maak er ruimte voor in je agenda! Isoleer jezelf: zet je telefoon en alle schermen uit. Zo kun je geconcentreerd aan de slag met je nieuwe websiteteksten. Oh ja, en heb je er echt geen tijd voor of kom je er toch niet helemaal uit, dan help ik je graag tijdens mijn workshop ‘je eigen websiteteksten schrijven’ op 23 september. Klik hier voor meer info.
Dit bericht heeft 0 reacties